Näkökulmia uima-altaasta ja sen laidalta

Riihimäen Uimaseura ymmärtää, että kaupungin ja koko yhteiskunnan talous on tiukilla, mutta se miten kaupunki on tilannetta ratkaisemassa, on vastoin yhdenvertaisuusperiaatetta ja loukkaa mm. Riihimäen Uimaseuran jäsenten tasavertaisuutta suhteessa muiden seurojen harrastajiin. Tarkoituksemme on nostaa asian tiimoilta arvokeskustelua ja herättää paikkakunnan poliittiset päättäjät huomaamaan mitä todella on tekeillä ja mitkä päätösten vaikutukset ovat. Asiaa tulisi ajatella laajemmin huomioiden seuratoiminnan merkitys kaupungille ja talousalueelle.

Liikuntatilat ovat tähän asti olleet kaikille riihimäkeläisten seurojen alle 23-vuotiaille maksuttomat, eivät pelkästään Uimaseuralle. Uimaseuralle kaavailtu korotus vuodelle 2015 on yli 23-kertainen 5.000 eurosta 117.000 euroon. Tästä ei kuitenkaan ole vielä tehty päätöstä, mutta pitkälti virkamiestyönä nyt valmisteltu esitys on sisällöltään uimaseuran osalta edellä mainittu. Kertarysäyksellä tämä on mielestämme kohtuuton. Jos seuran tulee puolessa vuodessa kehittää toimintaansa niin, että se kykenee vuonna 2015 maksamaan kaupungille yli 23-kertaisena käyttöpaikkamaksuista nykyiseen käyttöpaikkamaksuunsa nähden, odotetaan täten seuralta jonkinasteista tulotavoitetta. Uimaseuran ja muidenkin seurojen ollessa voittoa tavoittelemattomia yhdistyksiä on näin lyhyellä aikavälillä mahdoton reagoida ilman, että tästä aiheutuisi seuralle ahdinkoa. Seurat eivät ole kaupunkiaan vaan jäseniään ja harrastajia varten. Seurat eivätkä kaupunki voi lopulta päättää, ovatko nämä tulevat korotukset seurojen harrastajille liikaa vai jäävätkö he tulematta eri harrastusten ja seurojen toimintaan mukaan.

Sen lisäksi, että käyttöpaikkamaksukorotus kokoluokaltaan on täysin absurdi Riihimäen Uimaseuralle, ei meille ole avattu perusteita esitetyille luvuille. Toivoisimme, että kaupunki erittelisi seuroille ja seurojen jäsenille, millä perustein on käyttöpaikkamaksut saatu aikaiseksi. Syksyn 2014 osalta seurojen lisämaksu on 50.000 euroa, josta Uimaseuran osuudeksi on esitetty noin 20.000 eli 40% prosenttia koko korotusesityksen summasta. Sekin on suuruusluokaltaan kokonaisuuteen verrattuna epätasa-arvoinen. Miksi?

Tämän 40 % maksamme siitä huolimatta, että olemme ainoa seura, joka toimii tiloissa, jotka ovat suurimmalta osin kaikkien muiden kuin seurojen käytössä. Muita liikunta- ja harrastepaikkoja ei voi muu yleisö samanaikaisesti seuratoiminnan kanssa hyödyntää. Riihimäen Uimaseura vie uimahallista 2 rataa tai puolikkaan opetusaltaan toimiessaan yleisöaikana. Uimahallin käyttöasteesta Riihimäen Uimaseuran osuus on noin 15 %. Miten on mahdollista, että kustannuksia ei siten jaettaisi myös kutakuinkin samassa suhteessa ns. aiheuttamisperiaatteen mukaan?

Luottamushenkilöt ovat myös esittäneet seuraa:
Nämä maksut eivät missään tapauksessa tule olemaan tilojen todellisia kustannuksia, vaan pieni osa todellisista ylläpitokustannuksista” .
On myös laissa määrätty, että kunnan tulee mahdollistaa seuratoiminta, koska tämä on sekä kaupungin että kuntalaisten etu. Tämä kustannusjako pitää paikkansa monien seurojen kohdalla, mutta Riihimäen Uimaseura tulisi sivistyslautakuntaan kuuluvan kulttuuri- ja vapaa-aikajaoston valmistelevan jatko esityksen mukaisesti kattamaan käyttökulunsa lähes täysin. Riihimäen Uimaseura kattaisi seuratoimintansa käyttöpaikkamaksuista 76 % (nettomenot 154 022 €, RiUS kattaa 117 000 €) ja jäähallin seurat kattavat 16,5 % (nettomenot 708 640 €, lisämaksuosuus 117 000 €). Tämä siitä huolimatta että ensisijaisesti uimahalli on auki yleisöuimareille, kun taas jäähalli seuroille.

Miksi seuroja ei oteta mukaan valmistelemaan tällaisia päätöksiä? Seurat ovat kaupungille arvokkaita ja kaupunki taas on seurojen tärkein yhteistyökumppani mahdollistamalla tai tekemällä toiminnasta mahdotonta. Nyt tehty esitys moninkertaistaa sellaisten lasten ja nuorten kustannukset, jotka harrastavat eri aktiviteetteja monissa seuroissa ja yhdistyksissä. Kaikkien seurojen sekä kaupungin välisellä yhteistyöllä voisimme löytää kaikkia osapuolia palvelevia ratkaisuja, sen sijaan että tapahtuisi tällaisia ylilyöntejä. Tätä olemme esittäneet kaupungin suuntaan jo useiden vuosien ajan.

Vt. kulttuuri ja vapaa-aikajohtaja Pasi Koistinen kaupungin uimakoulujen olevan edullisempia kuin seuran järjestämät uimakoulut. Olisi tietysti hyvä tietää, millä hinnalla kaupunki pystyy järjestämään luistelukoulun, kiekkokoulun, jalkapallokoulun, pesäpallokoulun, yleisurheilukoulun jne., jotta pääsisimme vertaamaan lajin perusopetuksen hinnan kaikkien lajien seurojen ja kaupungin järjestämään?

Tämä ei liene tarkoitus, koska mielestämme yhteiskunnalla on ihan riittävästi haasteita selvitä lakisääteisistä velvoitteistaan.  Seuratoiminnasta haluan vielä muistuttaa siitä, että seuran toiminta on yksi suuri kokonaisuus. Ei voida puhua pelkästään pienimmille lapsille järjestetystä toiminnasta. On muistettava kaikki vauvasta vaariin ja terveistä vajaakuntoisiin. Viime syksynä aloittanut ryhmä erityisryhmä uimakoululaisia on saanut erittäin hyvää palautetta.  Jos seurat ovat kaupungille pelkkä kuluerä, miksi ihmeessä niille rakennetaan lisätiloja?

Riihimäen Uimaseura ei halua asettaa eri seuroja, lajeja tai harrastepaikkoja vastakkain. Kaikilla on omat erityispiirteensä. On kaikkien etu, että Riihimäellä on laajat ja toiminnaltaan tasokkaat seurat ja yhdistykset tarjoamassa erilaisia palveluita käyttäjille. Adressit.com:iin vajaa viikko sitten avaamamme nettiadressi  ”Emme hyväksy kohtuuttomia käyttömaksuja Riihimäen Uimaseuralle” on kerännyt tässä ajassa reilut 1.200 allekirjoittajaa. Sekin jo osoittaa, että asia on kaupunkilaisille ja koko seutukunnalle tärkeä.

Timo Nuora
puheenjohtaja
Riihimäen Uimaseura ry.